Buat putri - putri kesayanganku....

Blog ini adalah khusus mengenai sharing saya dan customer2 saya yang menggunakan produk Shaklee, kisah penyusuan saya sebagai EP MOM selama 2 tahun setengah, semua memori hidupku,semua kegembiraanku, kedukaanku,obsess ku dalam menghayati erti penyusuan,kebanggaan ku mengenai anak2 ku tersayang (Syasya Dan Qistyna) dan buat semua insan-insan di luar sana yang ingin berkongsi pengalamanku...Semoga setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya...


Sahabat2 kesayangan ummi

Doa (Ya Allah...Kabulkan Doa Kami)..

Bismillahirahmanirrahim...Ya Rahman Ya Rahim Ya Allah..Kurniakan rahmat dan kasih sayangMu ke atas kami..Berikan faedah dan kebaikan ke atas semua sahabat yang mengunjungi blog ini, kuatkan ikatan persahabatan dan ukhuwah kami dalam keberkatan Mu, murahkan rezeki kami, permudahkan lah semua urusan kami, kabulkan lah semua permohonan kami, panjangkan usia kami agar kami dapat beribadat kepada Mu dan hidupkanlah dan matikan lah kami dalam cahaya keimanan dan keredhaan Mu...amin...ya rabbalalamin...

Montage Group Intifada

Jumaat, 18 Mac 2011

Anda seorang ibu yang menyusukan anak...aha!!!ini artikel khas untuk anda...

Salam sayang semua...semoga Allah SWT terus melimpahkan rahmat dan inayahNya ke atas kita semua...hari ini boleh di katakan memang ummi agak letih...sbb sebaik sahaja ummi pulang dr pejabat, ummi terus ke rumah sepupu sebelah suami ummi yg nak buat Majlis Perkahwinannya esok...tahniah Ahmad...Selamat Pengantin Baru...Semoga kekal ke akhir hayat...amin....tetapi...ummi teringat janji ummi untuk bercerita ttg apa supplement yg sesuai untuk ibu yang breastfeeding kepada ina...(ina, mcm akak janji...ini entry untuk ina dan semua yg breastfeed anak)...tapi serius ummi tak larat nak perah otak buat entry baru...so, maaf ek...entry ini ummi mmg ada adaptasi dr blog upline ummi (Thanks N and credit to N)...so, meh kita layanzzzz....


Mengapa Ibu menyusu perlukan cukup vitamin dan mineral ???

“Dah bersalin, buat apa nak makan vitamin lagi?”
“Ish, mana boleh makan semua2 ni (prenatal vitamins) dah tak mengndung lah”
“Jangan memandai makan vitamin2 ni, masa mengandung dulu memang doktor bagi suruh makan. Sekarang mana doktor bagi dah?”
“Aku nak ubat tambah susu, bukan vitamin2 ni”
Adalah antara salah tanggapan terhadap pengambilan vitamin dan mineral bagi ibu menyusu. Ramai yang menganggap pengambilan vitamin dan mineral hanya semasa hamil sahaja, malah ada yang tidak mengambil sebarang vitamin walaupun diberikan oleh doktor atas alasan “Takut bayi besar”.
Sebenarnya pemberian/pengambilan vitamin, dalam keadaan apa jua sekalipun (lebih2 lagi ketika hamil) adalah untuk membekalkan keperluan nutrisi yang lengkap kepada empunya diri. Ini memandangkan, tak semua dari kita mampu untuk menyediakan hidangan yang benar2 mengikut saranan piramid makanan; banyak mengambil makanan segera; pengambilan makanan yang sudah hilang zatnya; terdedah kepada pencemaran dan sebagainya.
Ibu yang menyusukan, ibu hamil adalah antara mereka yang memerlukan lebih nutrisi daripada orang lain, yang tidak hamil atau menyusu. Memetik dari blog Kak Engku Bidan Bersalin:


Ibu yang menyusu bayi memerlukan lebih nutrient dari ibu yang tidak menyusukan bayi untuk membentuk susu dan membekalkan nutrient kepada susunya. Jadual di bawah menunjukkan ringkasan perbandingan keperluan nutrient untuk ibu mengandung, ibu yang menyusu dan ibu yang normal: Nutrient:
1. Tenaga (kilokalori)
  • Wanita Normal : 2000
  • Wanita Mengandung : + 150 – 350
  • Wanita Menyusu : + 550
2. Protein (g)
  • Wanita Normal : 37
  • Wanita Mengandung : + 13
  • Wanita Menyusu : + 24
3. Kalsium (mg):
  • Wanita Normal : 450
  • Wanita Mengandung : + 750
  • Wanita Menyusu : + 750
4. Ferrum (mg) :
  • Wanita Normal/Mengandung dan Menyusu : 28
5. Vitamin A (mcg) :
  • Wanita Normal/ Mengandung : 750
  • Wanita Menyusu : + 450
6. Vitamin D (mcg):
  • Wanita Normal : 2.5
  • Wanita Mengandung/Menyusu : + 7.5
7. Thiamine (mg) :
  • Wanita Normal : 0.8
  • Wanita Mengandung/Menyusu : + 0.2
8. Riboflavin (mg) :
  • Wanita Normal : 1.2
  • Wanita Mengandung : + 0.2
  • Wanita Menyusu : + 0.3
9. Niacin Equivalent:
  • Wanita Normal : 1.3
  • Wanita Mengandung : + 2.3
  • Wanita Menyusu : + 3.6
10. Asid Folik (mcg) :
  • Wanita Normal : 200
  • Wanita Mengandung : + 200
  • Wanita Menyusu : + 100
11. Vitamin B 12 (mcg):
  • Wanita Normal : 2.0
  • Wanita Mengandung : + 1.0
  • Wanita Menyusu : + 0.5
12. Asid Askorbik (mg) :
  • Wanita Normal : 30
  • Wanita Mengandung / Menyusu : + 20
Jadual di atas menunjukkan peningkatan keperluan tenaga sebanyak 25% bagi ibu yang menyusukan bayi. Purata pengeluaran susu adalah sebanyak 850 malam / hari dan tenaga diperlukan untuk tujuan ini adalah 785 kilokalori. Walaubagaimanapun jumlah yang disyorkan oleh Malaysia Recommended Dietaru Allowance adalah tambahan 550 kilokalori kepada keperluan yang normal sebab kalori yang selebihnya boleh diperolehi dari tisu lemak seseorang. Tambahan kalori ini adalah mencukupi untuk jangkamasa penyusuan selama 3 bulan. Bagi ibu yang menyusu bayi melebihi jangkamasa ini atau ibu yang mengalami turun berat badan yang melebihi had atau ibu yang menyusu lebih dari seorang anak akan memerlukan tambahan sebanyak 550 kilokalori sehari.
Pada kebiasannya penggunaan tisu lemak dari tubuh semasa tempoh penyusuan akan menyebabkan ibu mengalami kekurangan berat badan. Sekiranya ibu pandai memilih makanan yang baik, kekurangan kalori serta penurunan berat badan tidak akan mempengaruhi pengeluran susu. Adalah perlu diingat bahawa lemak dalam tubuh digerakkan agak lambat, oleh itu kekurangan kalori yang terlalu banyak dalam diet boleh menjejaskan pengeluaran susu. Ini bermakna ibu yang menyusukan bayi seharusnya tidak boleh mengamalkan diet yang serius untuk mengurangkan berat badan, akibatnya pengeluaran susu akan berkurangan. Ibu-ibu yang ingin mengurangkan berat badan boleh berbuat demikian dengan mengamalkan cara makan yang baik, mengelakkan penggunaan banyak lemak dan gula di dalam diet dan disertai dengan senaman.
Peningkatan keperluan protein akan membekalkan protein dalam susu ibu. Pengambilan protein dan kalori yang berkurangan tidak akan mempengaruhi kualiti susu tetapi kuantiti susu akan berkurangan.
Keperluan vitamin dan mineral juga meningkat semasa laktasi/penyusuan. Penekanan diberi kepada kalsium, sebab vitamin dan mineral yang lain mudah diperolehi dengan memakan berbagai jenis makanan dan meningkatkan pengambilan kalori.
Ibu yang menyusukan bayi perlu mempastikan pengambilan kalsium yang tinggi untuk mengelakkan kehilangan kalsium tulang di hari hadapan. Pengambilan kalsium yang rendah di dalam diet tidak akan mempengaruhi kualiti atau kuantiti susu sebab kekurangan ini akan ditampung oleh pergerakan kalsium dari tulang yang boleh mempengaruhi kesihatan ibu dalam jangkamasa yang panjang.


Ternyata pengambilan supplement (vitamin dan mineral) adalah untuk melengkapkan keperluan ibu menyusu. Protein adalah penting dalam penyusuan kerana kebanyakan milk booster adalah dari jenis protein (soya, alfalfa, etc.). Protein yang diambil oleh ibu menyusu juga memperngaruhi kadar protein di dalam susu ibu. Seorang ibu yang mengambil soya/alfalfa akan merasa habit penyusuan anaknya berubah selepas pengambilan makanan berprotein tinggi tersebut. Mungkin anaknya tidak lagi perlu mengambil masa yang lama untuk kenyang.
Lagi pula, faedah kepada ibu-ibu ialah mengurangkan kepenatan dan stress. Apabila badan cukup keperluan nutrisinya, ibu akan lebih stabil dari segi mental dan fizikal. Bila hati tenang, nak beribadah pun mudah.
Shaklee Trial Pack menyediakan set B (Set Breastfeeding) untuk ibu-ibu yang menyusu, terdiri dari:
Vitalea (Multivitamin & Mutilmineral), B Complex, Vita C Sustained Released dan Alfalfa Complex.


KESAN UTAMA setelah mengambil vitamin  Shaklee ini ialah :
  1. Badan rasa lebih bertenaga kecuali mereka yang kurang air maka badan akan menjadi semakin letih.
  2. Perasaan yang gembira dan mood yang lebih stabil.
  3. Badan tidak mudah rasa lesu dan letih.
  4. Sentiasa rasa bersemangat.
  5. Fikiran lebih positif.
  6. Tidak mudah stress dan mudah menangani masalah dengan baik dan tenang.
  7. Kita  tidak akan mengalami kurang darah dan tekanan darah lebih stabil.
  8. Membantu melancarkan sistem perkumuhan dengan lebih lancar terutama apabila consume cukup air dalam sehari. 
  9. Badan mempunyai sistem imun yang tinggi dan mudah recover jika sakit.
 Maka kerana kesan utama inilah ramai wanita yang dulunya makan Shaklee hanya untuk tujuan penyusuan kini masih meneruskan makan vitamin Shaklee kerana merasa kelebihan dan kebaikkan walau sudah tidak menyusu lagi.


Apakah kepentingan setiap vitamin ini sebenarnya?


a) Vita-Lea Iron Formula/multivitamin


Dilengkapi dengan 12 vitamin, 7 galian dan zat besi. Kebiasaannya, sekitar usia anak mencecah 6 bulan, kita di syorkan untuk memperbanyakkan sumber zat besi ke dalam makanan anak...contoh terbaik ialah ikan bilis dan bagi ibu menyusu multivitamin atau nama lain vitalea telah di lengkapi dengan iron bagi membantu pembesaran anak dengan lebih baik lg...Ada sesetengah doktor menasihatkan agar ibu yang menyusu perlu memastikan pengambilan zat besi dalam menu harian agar si ibu tidak mudah pitam atau pening selepas memerah mahupun menyusukan anak. Zat besi sangat penting dalam pembentukan sel darah merah. Walaubagaimanapun multivitamin beserta formula zat besi ini tidak disarankan diambil dengan  minuman susu kerana ianya akan mengurangkan efisiensi penyerapan zat besi oleh badan.




b) B Compleks


Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein, Anti stress (sebagai penenang), Membantu meninggikan sistem pertahanan badan, menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu ibu2 berfikiran positif sentiasa(mood baik..)...so, bila kurangnya stress dan mood happy, secara automatik penghasilan susu akan lebih lancar. Pengambilan pil perancang memerlukan pengambilan b complex yang konsisten kerana pengambilan pil perancang memusnahkan zat vitamin B yang sedia ada di dalam badan si ibu.
 Vitamin B juga dapat melahirkan wajah ibu yang cantik berseri dan tidak kusam.




c) Vitamin C


Sangat penting untuk menjaga salur darah, sebagai antioksidan dan membantu meningkatkan antibodi ibu dan pengambilan Vitamin C membantu meningkatkan kandungan antibodi di dalam susuibu untuk anak yang sedang menyusu. So, sekiranya anda atau baby demam, cuma tingkatkan pengambilan vit c ke 2 biji sehari ...dan bagi ibu2 yg menghadapi puting melecet/luka/berdarah,insya allah akan mudah sembuh...satu lg kesannya kulit makin bersih, cerah & cantik. Vitamin C membantu pembentukan kolagen dengan lebih baik.

d) Alfalfa


Merupakan supplement penting utk boost penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat. Turut membantu dalam memekatkan susu dan menjadikan susu ibu lebih lemak berkrim.Namun pengambilan dan keberkesanan pada setiap ibu adalah berbeza. Ada yang hanya mengambil 2 biji sehari telah mempercepatkan proses penghasilan susu sehingga mengalami bengkak susu namun tidak kurang juga yang memerlukan 4 atau 6 biji sehari bagi membantu badan stimulate untuk menghasilkan susu dengan lebih cepat.Turut membantu perkumuhan (lebih lawas)dan membuang angin dalam badan...secara automatik kesan baik pd bby..susah nak kena kembung.
Bagi yang tidak menyusukan bayi, Alfalfa yang dikenali sebagai raja tumbuh2an ini mempunyai banyak khasiat kesihatan. Ianya dikatakan banyak membantu meningkatkan kelancaran proses perkumuhan dan bagus untuk buah pinggang. Ianya juga adalah dalam kategori fiber dan mengenyangkan. Pengambilan Alfalfa memerlukan pengambilan air yang seimbang dengan pengambilan kuantiti alfalfa. The more we take the more we have to drink.




So, cuba faham dan renungkan bersama.......
Shaklee tidak membanyakkan susu. Shaklee Alfalfa membantu penghasilan susu dengan lebih cepat namun ibu yang menyusu perlu tahu, untuk meningkatkan penghasilan susuibu...3 perkara utama ini iaitu perah dengan konsisten sehingga payudara benar2 kosong, minum 3 L air sehari (biar sedikit2 tetapi berterusan) dan doa yang berterusan.



So, apa yg kalian boleh pilih???? 
1) Set B (Untuk consume 30 hari) dengan harga RM 80.00
2) Set B 1 (Sebotol alfalfa) dengan harga RM 130.00 
3) Set E ( Set B + Sebotol Kalsium) dengan harga RM 139.00
4) Set B + ESP dengan harga RM 211.00
5) Set B + ESP + Performance Drink dengan harga RM 277.00
(Atau kalian boleh pilih ikut citarasa kalian dan adalah lebih jimat jika kalian mengambil full pack yang mana ianya boleh consume up to 4 month)...so, pilihan di tangan anda....do contact or sms me at 0123975808...


Salam sayang dan ukhuwah,
Kak Nadia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom friend dgn kami di Facebook!!

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Terima kasih kerana singgah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails