Buat putri - putri kesayanganku....

Blog ini adalah khusus mengenai sharing saya dan customer2 saya yang menggunakan produk Shaklee, kisah penyusuan saya sebagai EP MOM selama 2 tahun setengah, semua memori hidupku,semua kegembiraanku, kedukaanku,obsess ku dalam menghayati erti penyusuan,kebanggaan ku mengenai anak2 ku tersayang (Syasya Dan Qistyna) dan buat semua insan-insan di luar sana yang ingin berkongsi pengalamanku...Semoga setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya...


Sahabat2 kesayangan ummi

Doa (Ya Allah...Kabulkan Doa Kami)..

Bismillahirahmanirrahim...Ya Rahman Ya Rahim Ya Allah..Kurniakan rahmat dan kasih sayangMu ke atas kami..Berikan faedah dan kebaikan ke atas semua sahabat yang mengunjungi blog ini, kuatkan ikatan persahabatan dan ukhuwah kami dalam keberkatan Mu, murahkan rezeki kami, permudahkan lah semua urusan kami, kabulkan lah semua permohonan kami, panjangkan usia kami agar kami dapat beribadat kepada Mu dan hidupkanlah dan matikan lah kami dalam cahaya keimanan dan keredhaan Mu...amin...ya rabbalalamin...

Montage Group Intifada

Selasa, 10 Januari 2012

Anda ibu yang menyusukan anak???Jom sama2 memartabatkan penyusuan susu ibu sedunia...

Salam sayang semua...baru2 ini, salah seorang sahabat ummi yang baru sahaja bergelar EP MOM ada menelefon ummi. Tambah2 pula bila mengetahui situasi penyusuan kami menggunakan method yang sama iaitu kaedah pengepaman semata2, perbualan kami bertambah rancak. Jika ummi tidak berjaya menyusukan anak kerana inverted nipple, sahabat ummi ini pula, terpaksa menjadi EP MOM berikutan anaknya refuse untuk direct feeding sebaik sahaja sahabat ummi ni kembali bekerja. Kalau tak salah ummi, inilah keadaan yang di panggil 'keliru nipple' dan situasi ini memang banyak berlaku di kalangan ibu2 yang hendak bekerja dan mula memperkenalkan penyusuan melalui botol. Kerana itu, ummi harus ingatkan...Jangan sesekali menggunakan puting yang bersaiz aliran 'M' ke atas...tidak ada salahnya menggunakan terus puting botol bersaiz "S" kerana apabila aliran susunya lebih laju dr breastfeeding, di sinilah anak akan mula menolak Direct Feeding kerana baby juga ada deria kepekaan dan biasanya sesuatu yg mudah dan senang akan lebih di gemarinya.

Dalam situasi sahabat ummi ini, menurut beliau, bukannya dia tidak mencuba untuk direct feeding kembali. Malahan semua tunjuk ajar dari PC (Peer Counselor) dan nurse yang aktif dlm BF telah di gunakan sepenuhnya. Tetapi, beliau mengalah apabila sampai satu ketika anaknya tertidur dalam tangisan setelah sahabat ummi ini cuba memaksa si anak menyusu secara direct. Malahan semasa itu, sahabat ummi ini sanggup bercuti selama hampir 2 minggu hanya untuk mencuba kaedah skin to skin contact dan sentiasa berada hampir dengan si anak agar bau badan si ibu sebati dengan deria anaknya. Malangnya, si anak tetap menangis2 tidak berhenti sehinggalah tertidur dengan sisa2 air mata yang masih bergenang di pelupuk mata. Di ketika itulah, sahabat ummi ini turut menangis sama melihat situasi ini berlaku dan sejak itulah beliau memilih untuk menjadi EP MOM.Kesian kan!!!

Malahan EBM yang memenuhi peti ais mula berkurangan dan akibat kerana terlalu stress, penghasilan susunya juga turut terjejas. Apa yang lebih memilukan hati, apabila sahabat ummi ini mula mencari maklumat atau semangat dengan google menerusi internet dan masuk ke laman2 yang berkonsepkan penyusuan susu ibu, ada segelintir kaum ibu sendiri yang menyelar tindakan sahabat ummi ini kerana memilih untuk menjadi EP MOM rather then 'mencuba atau memujuk si anak kembali DF. Tambah2 pula apabila sahabat ummi ini di sifatkan "MALAS' atau "CEPAT BERPUTUS ASA" dalam memujuk anaknya untuk kembali DF. Menurut sahabat ummi ini situasi begini menyebabkan semangat beliau jatuh ke tahap zero dan yang menyedihkan akibat susunya yang mula menyusut, tiada cara lain yang boleh di buat melainkan terpaksa menambahkan FM ke dalam penyusuan anaknya. Masya allah!!!Jika beginilah mentaliti semua ibu2 yang berjaya menyusukan anak berfikir, ummi percaya lama kelamaan tidak ada seorang EP MOM pun yang mampu meneruskan penyusuan sehingga 2 tahun penuh. Dalam situasi dan keadaan sahabat ummi ini, adakah beliau wajar dipersalahkan hanya kerana beliau memilih untuk menjadi EP MOM???Heyyy...wake up la semua ibu2...walaupun direct feeding adalah cara terbaik dalam penyusuan susu ibu, tapi bukankah penyusuan susu ibu itu adalah misi utama kita. Yang penting susu yang di berikan tersebut adalah MASIH SUSU IBU, CUMA CARA PEMBERIAN SUSU TERSEBUT SAHAJA YANG BERBEZA!!!!

Jika beginilah keadaannya, lebih baik kumpulan2 sokongan laktasi atau forum2 yang berteraskan penyusuan susu ibu ini tidak perlu wujud jika ianya hanya menambahkan tekanan kepada seorang EP MOM sehingga melumpuhkan terus semangatnya untuk terus memberikan yang terbaik buat anaknya...Malahan, jika anda seorang jururawat yang menyokong penyusuan ibu, jangan sekali2 terus melabel si ibu sebagai pemalas atau tidak berusaha untuk DF anak sendiri. Semua keadaan ini, tetap berbalik kepada rezeki masing2 dan ketentuan dari Allah Taala. Bersyukur lah kerana Allah memudahkan anda untuk berjaya menyusukan anak secara DF tetapi jika anda juga berada dalam situasi yang sama seperti sahabat ummi ini, bagaimana??? Maaf jika ayat2 ummi ini agak emosi tapi inilah realiti yang harus di telan oleh kebanyakan EP MOM...Tambah menyedihkan apabila ahli keluarga juga tidak menyokong keadaan ini.

Entah lah...kadang2 ummi sendiri tidak faham mengapa situasi ini mesti berlaku. Title kita sama iaitu Ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu...yang membezakan hanya cara dan kaedah pemberian susu tersebut...Bila ummi renung2kan semula ayat alquran yang menyeru semua ibu2 untuk menyusukan anak sehingga 2 tahun penuh tiada pula di nyatakan ttg kaedahnya...wajib di berikan secara direct sahajakah???Hmmm..setau ummi Allah itu Maha Adil...base on situasi ummi sendiri, apabila Allah mengatur dan meletakkan ummi sebagai EP MOM, alhamdulillah hasil pengepaman ummi lumayan. Malahan stok2 susu berderet2 dalam peti ais untuk anak ummi. Percayalah!!!Allah tidak sekali2 zalim pada kita hambanya...Apabila di tarik nikmat menyusukan anak secara direct ke atas ummi, tetapi di permudahkan pula untuk ummi dengan memberikan hasil perahan yang 'lebih dari mencukupi' buat anak ummi. Yang penting, yakinlah bahawa setiap sesuatu yang di tetapkan olehNya adalah yang terbaik buat kita kerana setiap aturannya itu tetap adil dan saksama ke atas manusia. Yang penting bersyukur dan redha atas setiap ketetapan tersebut.

Situasi sahabat ummi kini??? Alhamdulillah...ummi masih menyokong dan cuba membantu sedaya upaya ummi walaupun dr jauh. Mungkin ummi bukanlah seorang Lactation Caunselor atau Peer Counselor dalam BF tetapi ummi yakin, yang penting adalah niat kita. Tak guna jika mahir dalam satu2 ilmu tetapi aplikasi dan penggunaan dalam ilmu tersebut masih cetek.

Kini, sahabat ummi kembali aktif menyusun jadual pengepaman, gigih membuat kaedah power pumping setiap hari dan mengamalkan pemakanan tambahan seperti ummi sebagai sokongan...Opsss...jangan cepat melatah ye...baca dengan hati yang terang...Tolong letak dulu ego dan negatif thinking anda ke tepi...

Mengapa sahabat ummi ini harus mengamalkan pemakanan tambahan AKA supplement dan bukannya mengambil MILK BOOSTER untuk membantu meningkatkan penghasilan susunya kembali????

PERTAMA SEKALI kerana beliau sgt2 stress dan tertekan...(Faktor Paling Utama)...dalam situasi ini, B Compleks sangat membantu beliau kerana fungsinya sebagai penenang dan membantu beliau berfikiran positif dan menghindarkan dari mood swing..

KEDUA, apabila beliau stress, semua keinginan termasuklah untuk makan turut terjejas..akibatnya apabila semua ini terjejas, beliau mudah sakit, demam, pening kepala dan macam2 lagi. So, dalam situasi ini, Vitamin C sangat penting dalam meningkatkan antibodi badannya. Bagi ummi Vitamin C ni ibarat imunisasi booster...

KETIGA, rentetan dari pola pemakanan beliau yang kucar kacir, sahabat ummi ini kerap rasa seakan2 nak pitam, pening dan adakalanya muntah2 atau loya (bukan simptom hamil ye...)...so, bagi melengkapkan kembali pola pemakanannya, multivitamin sangat2 membantu beliau...malahan simptom2 pitam, pening dan mual tersebut perlahan2 mengurang dan beliau perasan badannya semakin pulih dan segar...

KEEMPAT, pengambilan kadar protein dalam pola pemakanan beliau juga sgt penting dalam usahanya bagi memastikan kadar peningkatan semula susu meningkat..Mengapa ummi katakan begitu??? Ini kerana antara komposisi terpenting dalam susu ibu adalah protein. Malahan jika di perhatikan hampir kebanyakan milk booster yang berada di pasaran pasti mempunyai kandungan protein yang tinggi. Purata ibu2 yang mengamalkan diet tinggi protein akan mendapati corak penyusuan si anak akan berubah. Mungkin si anak tidak lagi memerlukan masa yang lebih panjang untuk merasa kenyang dan secara tidak langsung si ibu boleh membuat stok susu yang lebih untuk penggunaan semasa di perlukan.

KELIMA, oleh kerana sahabat ummi harus menambahkan jumlah pengepaman di malam hari dan perlu pula bangun awal di pagi hari untuk bekerja, pengambilan kalsium yang mencukupi sgt2 membantu. Malahan sekiranya kalsium di ambil dalam kuantiti yang kurang, maka kekurangan ini akan di tampung oleh pengambilan kalsium dari tulang si ibu yang mana kesannya akan di lihat dalam jangka masa yang panjang.

See???Kerana itu, bagi ummi untuk mengatasi dan berdepan dengan sesuatu masalah, kenali dahulu punca dan sebab mengapa masalah itu berlaku...dan ummi percaya peningkatan pengeluaran sesuatu itu base on asasnya....Dengan kata lain, untuk memproduktifkan penghasilan susu semula, 'asas' utama nya iaitu tubuh badan si ibu itu sendiri yang bertindak selaku jentera utama haruslah berfungsi dengan baik...Dan umum mengetahui bahawa pemakanan tambahan di ambil bagi menaiktaraf kesihatan tubuh badan seseorang. So, apabila sihat tubuh badan di tambah dengan konsep supply base on demand tersebut insya allah susu badan akan mengalir dengan sempurna.


Kini, berkat kesungguhan beliau dalam meningkatkan jadual pengepaman, melakukan power pumping yang berterusan di tambah dengan pemakanan tambahan sebagai sokongan kepada keperluan nutrien dan zat semasa penyusuan serta pemohonan yang tidak putus2 kepada Allah kini usaha itu mula menampakkan hasil. Dari hanya 2 oz setiap sessi perahan, jumlah tersebut mula perlahan2 meningkat sebanyak 4 oz setiap sessi seiring dengan usaha beliau. Konsep asas supply and demand menjadi kunci pegangan beliau setiap hari. Tambahan pula, apabila badan cukup keperluan nutrisinya, ibu akan lebih stabil dari segi mental dan fizikal. Bila hati tenang, nak beribadah pun mudah.

So, disini ummi mohon sangat2...tak kiralah siapa pun anda...selagi anda memilih untuk menyokong penyusuan susu ibu, sila lapangkan dada anda...terimalah keadaan2 ibu di luar sana yang mempunyai pelbagai masalah berkaitan penyusuan. Bantulah mereka dalam menjayakan impian mereka untuk menyusukan anak dengan susu ibu selama yang boleh dan usah sesekali kita berpandangan negatif pada ibu yang memilih untuk menambahkan pemakanan tambahan seperti vitamin atau apa2 sahaja jenis pemakanan tambahan baik ianya utk menambahkan susu badan atau untuk keperluan tubuh badan si ibu, kerana hakikatnya kisah penyusuan kita adakalanya berbeza. Janganlah kita terlalu obses dengan sesuatu pegangan hingga menidakkan keperluan ini atas sesetengah golongan selagimana asas misi dan visi kita masih sama iaitu MEMARTABATKAN PENYUSUAN SUSU IBU SEDUNIA. Ummi bercakap bukan sebagai penjual atau pengedar satu2 produk malahan tidak terlintas langsung untuk melariskan jualan, tetapi ummi bercakap dari hati seorang ibu yang tulus untuk membantu semua ibu2 di luar sana yang memerlukannya.


Buangkan negatif thinking ini dari minda kita selagi mana kita adalah penyokong penyusuan susu ibu kerana percayalah matlamat kita tetap sama cuma mungkin keperluan dan kehendak tubuh badan serta diri kita tidak sama. Yang penting pegangan dan panduan asas penyusuan iaitu Konsep Supply Dan Demand di fahami dan di praktikkan dalam apa cara dan bentuk kita menjayakan penyusuan itu sendiri adalah medium utama kita dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Selagi mana kita bercakap dan mendukung agenda yang sama, dan bukan BERTINDAK SELAKU PENJUAL DAN PENGEDAR, maka jangan kita berbalah sesama sendiri demi menegakkan pegangan dan prinsip masing2 kerana di sebalik itu terdapat ibu2 di luar sana yang sgt2 memerlukan bantuan dan sokongan dari kita. Bersama2lah MEMARTABATKAN PENYUSUAN SUSU IBU SEDUNIA..


Maaf atas ketelanjuran bicara dan menyentuh perasaan sesiapa. Sesungguhnya yang baik dan mulia itu dtgnya dari Allah SWT dan yang buruk dan cacat cela itu datangnya dari kelemahan dan kekurangan diri ummi sendiri.

Salam teramat sayang dan salam ukhuwah,
Kak Nadia...

2 ulasan:

  1. Thanks a lot for this article/post. Saya memang alami perasaan yang sama kerana baby enggan direct feed. Saya yang naif ini ingatkan menyusukan baby is as simple as ABC. InsyaAllah saya akan usaha untuk jadi EP Mom sebaik dan selama yang mungkin.

    BalasPadam
  2. saya juga pernah jadi EPMom semasa anak refuse direct pada kelahiran yang lalu..puncanya saya sendiri yang perkenalkan botol yang silap kepadanya..

    Kali ni akan jadi EPMOM selama 6 bulan (bulan 6 - 12/2013) kerana akan berkursus panjang..Perlu lebih yakin kali ni kerana anak dipisahkan daripada saya..

    Ya, betul cakap puan, kadangkala ibu2 ni terlalu obses mengajar itu ini dan tidak lihat dulu keadaan satu2 ibu itu..sepatutnya mereka cuba menenangkan dan memberi semangat..itu yang penting sebenarnya

    BalasPadam

Jom friend dgn kami di Facebook!!

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Terima kasih kerana singgah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails