Buat putri - putri kesayanganku....

Blog ini adalah khusus mengenai sharing saya dan customer2 saya yang menggunakan produk Shaklee, kisah penyusuan saya sebagai EP MOM selama 2 tahun setengah, semua memori hidupku,semua kegembiraanku, kedukaanku,obsess ku dalam menghayati erti penyusuan,kebanggaan ku mengenai anak2 ku tersayang (Syasya Dan Qistyna) dan buat semua insan-insan di luar sana yang ingin berkongsi pengalamanku...Semoga setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya...


Sahabat2 kesayangan ummi

Doa (Ya Allah...Kabulkan Doa Kami)..

Bismillahirahmanirrahim...Ya Rahman Ya Rahim Ya Allah..Kurniakan rahmat dan kasih sayangMu ke atas kami..Berikan faedah dan kebaikan ke atas semua sahabat yang mengunjungi blog ini, kuatkan ikatan persahabatan dan ukhuwah kami dalam keberkatan Mu, murahkan rezeki kami, permudahkan lah semua urusan kami, kabulkan lah semua permohonan kami, panjangkan usia kami agar kami dapat beribadat kepada Mu dan hidupkanlah dan matikan lah kami dalam cahaya keimanan dan keredhaan Mu...amin...ya rabbalalamin...

Montage Group Intifada

Isnin, 16 Januari 2012

Mengapa kalsium wajib ada dalam menu harian ummi????

Salam sayang semua...ummi percaya semua orang tahu apa itu kalsium...umum mengetahui bahawa kalsium amat penting bagi kanak2 dan orang tua, kerana itu majoriti kanak2 akan minum susu setiap hari. Orang tua pula di katakan memerlukan kalsium dalam diet seharian kerana kebiasaannya orang yang telah berumur akan mula merasa sakit sendi, bongkok, sakit tulang belakang dan bermacam2 lagi penyakit yang berkaitan tulang di kaitkan dengan warga emas...Persoalannya, benarkah kalsium hanya di perlukan oleh 2 golongan ini sahaja semata2???Jom baca....
----------------------------------------
KALSIUM sering dikaitkan sebagai nutrien untuk tulang yang sihat. Akibatnya, ia hanya dikenali sebagai nutrien untuk wanita. Yang menyedihkan, ramai yang tidak mengendahkan kepentingan mineral ini memandangkan masalah kesihatan yang berkaitan biasanya berlaku pada usia agak lewat. (ini termasuklah ummi;-p)

Bagaimana pula dengan magnesium? Adakah magnesium dikenali ramai sebagaimana kalsium? Berapa ramaikah di antara kita yang sedar bahawa kalsium dan magnesium umpama rakan karib yang saling menyokong di antara satu sama lain?

Secara ringkasnya, kalsium diperlukan untuk mengekalkan kesihatan tulang dan gigi, mencegah osteoporosis (tulang reput), membantu pengecutan otot jantung, penghantaran maklumat saraf dan pembekuan darah, melegakan pedih ulu hati serta mungkin membantu individu yang mengalami masalah tekanan darah tinggi.

Sebahagian besar daripada kalsium dalam badan terkandung di tulang dan gigi. Sejumlah kecil didapati dalam aliran darah bagi membawa nutrien memasuki membran sel selain menghasilkan hormon dan enzim untuk mengawal atur proses pencernaan dan metabolisme. Kalsium juga diperlukan untuk penghantaran maklumat saraf, pembekuan darah, penyembuhan luka dan pengecutan otot.

Kalsium perlu sentiasa berada dalam aliran darah bagi membolehkan ia menjalankan tugasnya. Jika paras kalsium dalam darah tidak mencukupi, tubuh akan mengambil kalsium daripada tulang. Jika keadaan ini berterusan, kandungan kalsium dalam tulang akan berkurangan lalu meningkatkan risiko osteoporosis.

Walaupun kalsium boleh didapati melalui diet, jumlah keperluan harian biasanya sukar dicapai. Pengambilan makanan tambahan kalsium biasanya disarankan bagi mengatasi masalah ini. Hanya dengan memastikan pengambilan kalsium yang mencukupi setiap hari, jumlah kalsium dalam darah dapat dikekalkan dan kehilangan kalsium daripada tulang dapat dielakkan.

Bagi golongan dewasa, keperluan harian adalah antara 1000 ke 1200 mg kalsium. Keperluan akan meningkat bagi golongan tertentu seperti wanita mengandung dan ibu yang menyusukan anak serta warga tua. Sumber makanan yang kaya dengan kalsium termasuklah susu, ikan salmon dan sayur-sayuran berdaun hijau seperti kailan dan brokoli.

Badan akan menyerap kalsium secara maksimum sebelum seseorang itu berumur 35 tahun. Bagaimanapun, beberapa kajian mendapati bahawa individu berusia 65 tahun ke atas yang mengambil makanan tambahan kalsium dan makanan yang kaya dengan kalsium dapat mengurangkan risiko keretakan tulang dan mampu mengekalkan kesihatan tulang yang baik.

Bagaimana pula dengan magnesium? Secara purata, jumlah simpanan magnesium dalam badan seseorang ialah kira-kira 28mg di mana sebahagian besarnya terkandung dalam tulang, diikuti dengan otot dan sejumlah kecil dalam tisu lembut dan cecair badan.

Walaupun sedikit, magnesium terbabit dalam pelbagai fungsi tubuh yang penting. Secara umumnya, magnesium mengurangkan kekejangan dan keletihan otot, membantu merendahkan tekanan darah, melegakan masalah sindrom pra haid, membantu mencegah komplikasi diabetes dan membantu penggunaan kalsium yang berkesan.

Paras magnesium dalam badan mudah berkurangan akibat faktor seperti tekanan, aktiviti fizikal yang lasak dan pengambilan sesetengah jenis ubat. Dengan itu, pengambilan makanan tambahan sangat digalakkan. Sumber makanan yang kaya dengan magnesium termasuklah bijirin penuh, kekacang, sayur-sayuran berdaun hijau seperti bayam dan kerangan.

Pengambilan makanan tambahan gabungan kalsium dan magnesium dalam nisbah 2:1 perlu dijadikan keutamaan. Ini kerana nisbah tersebut sudah terbukti dapat memberi kebaikan yang optimum kepada badan. Penambahan vitamin dan mineral tertentu seperti zink, vitamin D3 dan mangan (unsur logam) adalah baik untuk membantu penyerapan dan penggunaan kalsium dan magnesium yang lebih berkesan.

Kalsium, dalam bentuk kalsium sitrat, terbukti mempunyai kadar penyerapan yang lebih baik berbanding bentuk kalsium yang lain. Kalsium sitrat juga larut dalam air. Ini bermakna kalsium sitrat yang berlebihan, akan disingkirkan melalui air kencing, sekali gus mengurangkan risiko mendapat masalah batu karang.
-------------------------------------
Sejujurnya, ummi sendiri melewati zaman2 remaja, berkahwin,melahirkan anak seterusnya menyusukan anak sulung ummi tanpa pengambilan kalsium...maklum sahaja lah ummi tidak terdedah dengan pengetahuan berkaitan dengan keperluan supplemen dalam diet seharian...bagi ummi selagi badan kekal sihat dan cergas, maknanya tiada apa yang perlu ummi risaukan...


Kesedaran ini mula timbul apabila ummi mengandungkan anak sulung ummi, Syasya...sepanjang hamil, ummi mendapati ummi kerap merasa kejang di betis sehingga adakalanya hampir menangis kesakitan ummi di buatnya...malahan akibat tekanan darah semasa hamil yang tidak stabil, ummi kerap kali sakit kepala terutamanya apabila cuaca panas. Tambah memberikan tekanan kepada ummi, apabila kehamilan mula memasuki trimester ketiga, akibat kenaikan berat badan, kaki ummi mudah semut2 dan sakit dan adakalanya sendi2 tulang kaki merasa sakit dan berdenyut2...Menyedari keadaan ini, ummi cuba amalkan susu dalam diet seharian, malangnya tekak ummi pula merasa mual apabila ummi cuba mengamalkannya...

Ummi dapat bertahan sehinggalah ummi melahirkan anak sulung ummi melalui kaedah ceaserian (pembedahan)...semasa itu, ummi beranggapan masalah ummi ini akan selesai.Tetapi, selepas bersalin, ummi mula merasa sakit di bahagian tulang belakang terutamanya apabila bangkit dr tidur..aduhaiii..malang sungguh...Malah apabila ummi memilih untuk menyusukan anak sulung ummi dengan susu ibu, kaki ummi sering merasa lenguh2 terutamanya apabila cuaca sejuk...tambah menyeksakan apabila waktu pra period, pasti ubat tahan sakit menjadi peneman ummi kerana pastinya senggugut akan menyerang...

Hmmm...dahulu ummi memang tidak percaya kepada kebaikan supplement kerana bagi ummi selagi badan sihat, buat apa nak ambil supplement...syukurlah allah menggerakkan hati ummi untuk mengamalkan supplement bermula semasa ummi menyusukan anak kedua ummi, Qistyna...

Kini, telah hampir lebih setahun ummi mengamalkan supplement2 termasuklah kalsium...ummi mendapati, selain daripada pengamalan kalsium secara berterusan ini dapat memberikan kecergasan kepada tubuh badan ummi, sakit belakang yang ummi alami selama ini turut hilang secara berperingkat2...malahan, jika dahulu ummi kerap kali kena bengkak gusi, kini masalah tersebut sangat2 jarang berulang kepada ummi...ummi juga mula perasan simptom pra haid seperti senggugut yang ummi alami juga telah beransur hilang malahan adakalanya ummi pernah di datangi haid tanpa ummi sedari pun...alhamdulillah ya allah...

Yang paling menggembirakan ummi adalah migraine yang kerap berlaku kepada suami ummi terutamanya jika hari terlalu panas mula menunjukkan tanda2 pengurangan. Di samping itu juga, sistem perkumuhan ummi lebih lawas dari sebelumnya dan ummi sangat2 bersyukur ke hadrat allah kerana ummi dan keluarga di berikan petunjuk dengan menggerakkan hati kami sekeluarga untuk mencuba supplement...

So, inilah kalsium yang ummi sekeluarga amalkan hingga kini dan insya allah berterusan...


Anda ingin mencuba kebaikan supplement ini???Sila sms ummi di 012-3975808 atau email ummi di nadeeyya_kk@yahoo.com...
 

**These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
 

Salam sayang dan ukhuwah,
Kak Nadia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom friend dgn kami di Facebook!!

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Terima kasih kerana singgah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails