Buat putri - putri kesayanganku....

Blog ini adalah khusus mengenai sharing saya dan customer2 saya yang menggunakan produk Shaklee, kisah penyusuan saya sebagai EP MOM selama 2 tahun setengah, semua memori hidupku,semua kegembiraanku, kedukaanku,obsess ku dalam menghayati erti penyusuan,kebanggaan ku mengenai anak2 ku tersayang (Syasya Dan Qistyna) dan buat semua insan-insan di luar sana yang ingin berkongsi pengalamanku...Semoga setitik dakwat mampu membuat sejuta manusia berfikir tentangnya...


Sahabat2 kesayangan ummi

Doa (Ya Allah...Kabulkan Doa Kami)..

Bismillahirahmanirrahim...Ya Rahman Ya Rahim Ya Allah..Kurniakan rahmat dan kasih sayangMu ke atas kami..Berikan faedah dan kebaikan ke atas semua sahabat yang mengunjungi blog ini, kuatkan ikatan persahabatan dan ukhuwah kami dalam keberkatan Mu, murahkan rezeki kami, permudahkan lah semua urusan kami, kabulkan lah semua permohonan kami, panjangkan usia kami agar kami dapat beribadat kepada Mu dan hidupkanlah dan matikan lah kami dalam cahaya keimanan dan keredhaan Mu...amin...ya rabbalalamin...

Montage Group Intifada

Jumaat, 27 Januari 2012

Mengapa bayi di bawah usia 6 bulan tidak wajar diberikan air masak???

Salam sayang semua...hmmm...umum mengetahui kepentingan pengambilan air masak atau air kosong dalam kehidupan seharian...tanpa air manusia akan lemah bahkan tumbuh2an juga sangat2 memerlukan air untuk tumbuh dengan baik...tetapi, pernahkah kita terfikir mengapakah bayi berusia di bawah 6 bulan tidak di galakan untuk pemberian air masak seperti mana lazimnya kehidupan manusia lain???Mengapakah bayi seawal 6 bulan hanya sesuai diberikan semata2 susu ibu sahaja???

Dalam kehidupan ummi sendiri, ummi sangat2 prihatin dalam pemberian air masak kepada anak2 ummi di bawah 6 bulan. Syukurlah Ummi bertegas agar anak2 ummi tidak diberikan langsung air masak baik oleh pengasuh mahupun ahli keluarga ummi sendiri. Semasa itu, ummi hanya menelan bulat2 info yang di berikan oleh nurse2 yang memberikan ceramah penyusuan semasa ummi pregnant tanpa mengetahui apakah implikasi buruk yang boleh berlaku apabila air masak di berikan kepada bayi di bawah usia 6 bulan...So, hasil google dan maklumat2 yang ummi kumpul dari merata2 sumber termasuklah doktor yang berpengalaman dalam laktasi, maka ummi kongsikan dengan kalian KEBURUKAN DAN BAHAYA YANG MUNGKIN TERJADI APABILA AIR MASAK DIBERIKAN KEPADA ANAK YANG BERUSIA SEAWAL 6 BULAN KE BAWAH...jom baca...

1) MENGHILANGKAN FUNGSI SUSU IBU

Untuk makluman semua, susu ibu sebenarnya terdiri daripada 88% air. Susu ibu itu sendiri akan membentuk satu lapisan yang memberikan perlindungan kepada bayi di dalam ususnya, dan tanpa kita sedari, dengan memberikan air masak tambahan pula secara berlebihan, akan mengakibatkan lapisan yang terbentuk itu akan 'terurai' atau di singkirkan.
-----------------------
Quote dari Kelly Mom
Guidelines for offering water to breastfed babies

Breastfed babies do not need water - keep in mind that breastmilk is 88% water. Even in the first few days after birth, before mom's milk has "come in", colostrum is all that is needed to keep baby well hydrated (assuming baby is nursing effectively). Per the American Academy of Pediatrics, "Supplements (water, glucose water, formula, and other fluids) should not be given to breastfeeding newborn infants unless ordered by a physician when a medical indication exists... During the first 6 months of age, even in hot climates, water and juice are unnecessary for breastfed infants and may introduce contaminants or allergens."

In addition, breastfed babies do not require water when it is very hot outside, assuming baby is allowed to nurse as needed. Baby can get all the liquids needed via breastmilk. A number of studies have determined that an exclusively breastfed baby does not need extra water - these studies have been done in various locations (both humid and dry) at temperatures ranging from 22-41°C (71.6-105.8°F) and 9-96% relative humidity [see references below].

Note: Formula fed babies do not routinely need extra water. Some sources do suggest offering water to a formula fed baby when it is very hot outside (though baby may prefer to get extra water from more frequent feeding), or when baby is sick with a fever (consult baby's doctor for guidelines). 

-----------------------------------
2) PENCEMARAN


Perut seorang bayi adalah sangat fragile dan rapuh.Oleh itu, kita harus berhati2 dengan sebarang bentuk benda atau cecair yang di berikan kepada mereka. Malahan, kerana itulah, bagi seorang bayi yang menyusu dengan menggunakan botol, peralatan dan alat2 penyusuan itu haruslah dalam keadaan sterelize atau bersih bagi menjamin agar ianya benar2 bebas dr sebarang kemungkinan buruk. 


Air boleh menjadi pembawa kuman kerana pencemaran boleh berlaku pada pelbagai peringkat samada dari sumber air itu sendiri atau dari bekas yg digunakan untuk mengisi air. Ini akan mendedahkan bayi kpd cirit-birit.


Ini berbeza dengan pemberian susu ibu. Susu ibu itu mengandungi anti bacteria properties yang mana ia berfungsi dalam mengawal dari bakteria membiak di dalam susu ibu. Malahan, bagi seorang bayi yang menyusu secara direct feeding, sudah tentu pencemaran ini dapat di elakkan secara azali.


3) KESAN KEPADA TUMBESARAN BAYI


Amalan memberikan air kpd bayi boleh merencatkan tumbesaran dan akal, mengancam nyawa dan menyebabkan sawan tarik. Tumbesaran bayi akan terencat jika selalu diberi air kerana perutnya yg masih kecil dan belum matang sepatutnya diisi dengan susu ibu yg penuh khasiat dan nutrisi penting utk tumbesaran bayi seawal 6-bulan yg pertama.
 -----------------------------------

Sedikit petikan dari Kellymom

For newborns (especially under 4-5 weeks), water supplements can be risky

Babies under two months should not be given supplemental water.
Water supplements are associated with increased bilirubin levels in jaundiced newborns.
Too much water can lead to a serious condition called oral water intoxication.
Water supplements fill baby up without adding calories, so water supplements can result in weight loss (or insufficient weight gain) for the baby.
Babies who get water supplements are less interested in nursing. If baby is not nursing as often as he should, it will take longer for mom's milk to come in and can delay or prevent mom from establishing an optimum milk supply. 

-------------------------------
4) MITOS BERKAITAN JAUNDIS(KUNING)


Dahulu, semasa anak2 ummi di sahkan ada jaundis, ramai pendapat menyarankan agar anak ummi di berikan air masak dalam kadar yang banyak dengan tujuan untuk menyembuhkan jaundis tersebut. 


Sebenarnya, Untuk bayi yg berusia 5-minggu ke bawah, jika diberikan air masak yg banyak akan menyebabkan kandungan garam di dalam badannya cair. Apabila kandungan garam di dalam badan cair, suhu badan akan menjadi rendah dan ini akan mengakibatkan bayi kembung atau sawan tarik. Oleh itu, teori pemberian air masak kepada baby jaundis adalah tidak benar sama sekali.

Nota: Jaundis hanya boleh di rawat dengan 3 kaedah :-


a) Susukan bayi dengan susu ibu sekerap mungkin.

Bayi yang mendapat susu ibu yang cukup dapat membantu mempercepatkan proses menyahkan bilirubin menerusi pembuangan air besar atau air kecil.

b) Phototherapy (Terapi Lampu)
Sumber cahaya biru dengan jarak gelombang (wavelength) kira-kira 450 nm. Dengan kaedah ini, bilirubin merbahaya ditukarkan kepada bilirubin larut air untuk dinyahkan daripada badan.

c) Exchange Transfusion (ET)

Satu rawatan yang mana darah bayi dikeluarkan secara perlahan-lahan oleh doktor secara manual melalui satu prosedur ringkas dan diganti dengan darah baru yang diambil dari bank darah. Proses ini memakan masa sehingga 5-6 jam.

So...adakah anda ibu bapa yang prihatin???Jangan jadikan bayi anda yang tidak berdosa menjadi mangsa keadaan...Fikirkanlah yang terbaik buat anak2 anda kerana andalah yang mencorakkan kehidupan mereka...


Salam sayang dan ukhuwah,
Kak nadia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jom friend dgn kami di Facebook!!

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Menyokong Penyusuan Susu Ibu

Terima kasih kerana singgah....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails